Thursday, 15 December 2011

KELEBIHAN ORANG YANG MENAHAN LAPAR

Sudah sememstinya orang berakal memerangi keinginan nafsu dengan berlapar.  Hanya lapar dapat menundukkan musuh-musuh Allah.
Rasulluah s.a.w. bersabda:
   
"Sesungguhnya syaitan itu menjalar dalam tubuh manusia bagaikan aliran darah.  Maka bendunglah aliran itu dengan lapar!"

Sesungguhnya manusia yang PALING DEKAT DENGAN ALLAH kelak pada hari Kiamat adalah orang yang paling kuat menahan lapar dan hausnya.  Dan bahaya yang paling besar bagi manusia adalah syahwat perut.

Sebahagian ulama ada yang mengatakan:  "Barangsiapa telah dikuasai oleh nafsunya, maka dia akan menjadi hamba syahwatnya.  Ia merengkuk dalam penjara kegilaannya.  Dan hatinya semakin lalai.  Barangsiapa menyirami bumi tubuh ini dengan syahwat, bererti dia telah menanam 'pohon' penyesalan dalam hatinya."

Sesungguhnya Allah menciptakan makhluk ada 3 bahagian.  Dia menjadikan malaikat hanya diberi akal, tanpa diberi syahwat.  Lalu Dia menjadikan haiwan yang dibekali syahwat tanpa diberi akal dan Allah menjadikan manusia dengan diberi akal dan syahwat.  Jika syahwat seseorang telah mengalahkan akalnya, maka haiwan lebih baik daripada dia.  Namun barangsiapa menggunakan akal dan menundukkan syahwatnya, tentulah dia lebih baik daripada malaikat.

No comments:

Post a Comment


Daisypath Anniversary tickers